Veerkracht is een onmisbare eigenschap voor leiders. Het stelt hen in staat om effectief om te gaan met tegenslagen en veranderingen, en helpt hen om hun teams hetzelfde te leren. In deze blog bespreken we wat veerkracht precies is, waarom het zo belangrijk is voor leiders, en hoe leiders veerkracht binnen hun teams kunnen bevorderen.
Veerkracht is een term die steeds vaker wordt gebruikt in zowel persoonlijke als professionele contexten. Maar wat is veerkracht precies? In essentie verwijst veerkracht naar het vermogen van een individu om te herstellen van tegenslagen, aanpassingen te maken aan veranderende omstandigheden en door te gaan ondanks uitdagingen. Het is de eigenschap die mensen helpt om niet alleen te overleven, maar ook te groeien in het gezicht van moeilijkheden.
Eerlijkheid wordt gezien als een belangrijke en vooral positieve eigenschap. Het gaat over meer dan alleen het vertellen van de waarheid, welke voor iedereen anders kan zijn. Het is voor velen een vanzelfsprekende kernwaarde die een grote rol speelt in vriendschappen, de liefde en op de werkvloer (arbeidsrelaties). Een eerlijk persoon wordt gezien als betrouwbaar; hij of zij durft zowel positieve als negatieve kanten te tonen van zichzelf, hetgeen groei van de relatie bevordert.
Ontvang nieuws, tips en advies
Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.
Zingeving is het geheime ingrediënt voor een vervuld leven, een concept dat wereldwijd erkend en nagestreefd wordt. Het geeft ons een reden om elke dag met enthousiasme uit bed te springen. Culturen over de hele wereld hebben hun eigen interpretaties van dit idee, zoals de Japanse 'Ikigai' en het 'Plan de Vida' uit Costa Rica. Beide begrippen benadrukken het belang van het vinden van je passie, iets waar je goed in bent, wat de wereld nodig heeft en waarvoor je beloond wordt, of simpelweg een duidelijk levenspad en doelen om na te streven.
Wetenschappelijk onderzoek vanuit het CBS ondersteunt het idee dat zingeving cruciaal is voor ons welzijn. Studies tonen aan dat een sterk gevoel van doelgerichtheid niet alleen geassocieerd wordt met een betere mentale gezondheid, maar ook kan bijdragen aan een langer leven. Mensen die een duidelijk doel in het leven hebben, leven tot zeven jaar langer. Deze bevindingen benadrukken dat alledaagse zingeving niet alleen een luxe is voor degenen die de tijd hebben om erover na te denken; het is een essentiële factor die ons welzijn, geluk en zelfs onze levensduur beïnvloedt.
Door de principes van 'Ikigai' en 'Plan de Vida' te omarmen, kunnen we leren om elke dag met meer intentie en voldoening te leven. Het biedt een rijk kader voor zelfontdekking en het nastreven van een leven dat niet alleen goed is voor onszelf, maar ook waardevol is voor de gemeenschap om ons heen.
Wie googelt naar de definitie van het woord “geluk” komt, in min of meer overeenkomstige bewoording, uit op “tevreden zijn met de huidige omstandigheden”. Dit lijkt echter niet zomaar de lading te dekken, want ook het hebben van voorspoed, zonder dat je hier invloed op uitoefent, zoals winnen in een loterij, mazzeltjes, meevaller of positieve ervaringen worden “geluk hebben” genoemd. Geluk kan een gevoel zijn, een positieve emotie, welke kan worden ervaren wanneer sprake is van genot, plezier maken en de afwezigheid van mentale onrust en lichamelijk lijden. Geluk is het vervullen van diepere behoeftes en blijkt zelfs genetisch bepaald te zijn. De definitie van geluk is voor iedereen anders, maar over één ding zijn de meeste mensen het eens: geluk is niet te koop.
Een tevreden werknemer is een productieve werknemer. Deze uitspraak is meer dan alleen een
managementcliché; het is een bewezen feit. Het belang van werknemerstevredenheid is
onbetwistbaar: het draagt bij aan verhoogde productiviteit, betere werksfeer, minder verloop en
stimuleert creativiteit. Hoe kan een organisatie deze tevredenheid nu bevorderen? Het antwoord is:
amplitie. Deze blogpost verkent de veelbelovende wereld van amplitie, een benadering die winst
oplevert voor zowel het individu als de organisatie. Wij zullen u door de fascinerende dynamiek
tussen amplitie en werknemerstevredenheid leiden, en verklaren hoe deze twee concepten elkaar wederzijds versterken.
Stressmanagement op de werkvloer is een cruciaal, maar vaak over het hoofd gezien aspect van een
gezonde en productieve organisatie. In het licht van toenemende werkdruk en uitdagingen, vereist
effectief stressmanagement innovatieve oplossingen. Hier komt amplitie om de hoek kijken: een
krachtige aanpak die potentieel heeft om de manier waarop we stress op de werkplek beheren, te
transformeren. In deze blog zullen we dieper ingaan op de concepten van amplitie en
stressmanagement, en de dynamische interactie tussen beide verkennen.
In een tijd waarin de productiviteit van werknemers een cruciale rol speelt in de groei van een
organisatie, kan het concept van amplitie een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we
kijken naar werknemerswelzijn en -betrokkenheid. Amplitie, een term afgeleid uit de positieve
psychologie, gaat over het versterken en vergroten van positieve kwaliteiten binnen individuen en
organisaties. Deze benadering kan op krachtige wijze de productiviteit van werknemers verhogen
door de unieke sterke punten en talenten van elk individu te benutten. In deze blogpost duiken we
dieper in het concept van amplitie, het verband met productiviteit, en hoe het kan worden toegepast
in uw organisatie om de productiviteit te verhogen.
Werknemersbetrokkenheid is een cruciale factor in het succes van elke organisatie. Hoog betrokken
werknemers tonen grotere inzet, productiviteit en loyaliteit. Maar hoe kunnen we deze
betrokkenheid stimuleren? Een veelbelovend antwoord ligt in het concept van amplitie. Dit artikel zal
uitleggen wat amplitie inhoudt, hoe het de betrokkenheid van werknemers kan verhogen, en hoe je
het kunt implementeren in je eigen organisatie.
Met onze cookies wordt jouw digitale ervaring geoptimaliseerd!
Functioneel
Functionele cookies zijn noodzakelijk en helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Statistieken
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.